Wat leerde onze Projectondernemers op het Kennisfestival?

Vraag je je weleens af of een congres met traditionele plenaire sessies en break-out sessies ook anders georganiseerd kan worden?

Dan is het grootste kennisfestival van Nederland een bijeenkomst om uit te proberen als de thema’s je aanspreken! Voor vier Projectondernemers was het hun eerste ervaring en het kan wel eens een traditie worden om daar heen te gaan. De informele sfeer van tenten, podia, muziek en foodtrucks is zoals bij een festival, compleet met blokkenschema en muntjes voor eten en drinken. We hebben met z’n vieren zeker 25 verschillende lezingen/workshops bezocht.  

Innovatief organiseren 

Het thema van dit kennisfestival was innovatief organiseren, over (technologische) innovaties, dynamisch leiderschap, nieuwe vormen van samenwerken, co-creatie en slim organiseren. Het thema sprak ons aan, dus de kaartjes zijn gelijk besteld. Toen was het wachten op het volledige programma. Je kon uiteindelijk kiezen uit ruim 94 sprekers op 16 verschillende plekken. Voor de één keuzestress en voor de ander “ik laat mij graag verrassen”. Onderweg naar Deventer wordt nog nagedacht over welke sprekers interessant zijn. De organisatie biedt ook een app waarmee je je eigen programma kunt samenstellen, hoe handig is dat.  

In Deventer gearriveerd, en na een korte wandeltocht vanaf de parkeerplek ben je op het festivalterrein. Dan begint een middag/avond vol inspiratie van al die sprekers en workshopleiders met hun inzichten. Je hoort verhalen over succesvolle initiatieven en businessmodellen, van o.a. sprekers die bezig zijn met een schrijven van een boek en alvast hun bevindingen willen delen. Tussen de lezingen/workshops door is er tijd om elkaar op te zoeken en kennis te maken met andere bezoekers. 

Kennismanagement en samensturen 

Robert Borkus heeft het over kennismanagement en samensturen. Succesvol samensturen binnen een organisatie, is waarde toevoegen door hetzelfde doel na te streven. Je kunt alleen meerwaarde toevoegen aan de omgeving, als je elkaar goed begrijpt en vertrouwd. Samensturen is volgens Robert zowel horizontaal als verticaal in teams dezelfde taal spreken. We doen vaak dingen in ons hoofd, dus impliciet. Pas als je het expliciet maakt, kun je actie ondernemen, bijsturen en beslissingen nemen. Als je impliciete en expliciete informatie met elkaar combineert, heb je kennis. En kennismanagement speelt een cruciale rol om de visie van een bedrijf te vertalen naar de uitvoeringsorganisatie. 

    

De gelukkige organisatie 

Raymond Geurts had een interessante titel voor zijn presentatie: De gelukkige organisatie, werken vanuit een betekenisvolle belofte. Volgens Raymond creëer je een wendbare organisatie als je vitale en gelukkige medewerkers in dienst hebt. Aandacht voor de mens leidt tot gezonde en succesvolle organisaties. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers stoppen met klagen? Hoe beweeg je van wantrouwen, naar vertrouwen en heb je uiteindelijk zelfvertrouwen? Als je “organiseert vanuit de bedoeling” en zelforganiserende teams ontwikkelt vanuit het aanwezige talent bij de medewerkers. Je medewerkers brengen talent, tijd, ervaring en kennis. En zij halen het volgende op: purpose, passie, prestige en plezier. Het is een wisselwerking en bij een gelukkige organisatie zit de juiste medewerker op de juiste plek op het juiste moment.  

 

Het geheim van betekenisvolle organisaties 

Na 3 presentaties was het tijd voor een workshop in de hoop op meer interactie. Even leek het alsof het lastig zou zijn om je te concentreren, omdat de workshop in een kleine en warme ruimte was gepland. Peter Dalmeijer en Rolf van Haren waren echter zo enthousiast en duidelijk op elkaar ingespeeld. Het wiel van betekenis, de succesfactoren van betekenisvol ondernemerschap werd vol passie uitgelegd. Vergeet niet als je bezig bent met het innoveren van producten en diensten, om ook de mensen daarin mee te nemen en helpen met ontwikkelen.

Volgens Peter en Rolf vergeten we dat vaak. Wat doe je met alle ideeën van medewerkers? Weet je van je medewerker wat ze in huis hebben? En weet je dat, nog voordat ze met pensioen gaan? Het wiel van betekenis heeft als doel om de 8 deelgebieden van een betekenisvolle organisatie te duiden, te beginnen met focus, ambitie van je waarden, creativiteit (aandacht geven aan creatie met je medewerker), organisatie (hoe ga je dat doen en borgen? Organisatie 2.0?), betekenis (wie wil je zijn?), identiteit en imago (waar sta je voor?), ecosysteem (rekening met elkaar houden) en verankering (laat het deel uitmaken van je bedrijf). We worden ingedeeld in groepjes en krijgen kaarten (met elk een deelgebied, tips, en vragen).

Vervolgens krijg je de tijd om de vragen te stellen aan elkaar en daarover te discussiëren. Jammer genoeg is er geen tijd om alle uitkomsten plenair te bespreken. 40 minuten zijn zo gauw voorbij. Gelukkig kun je een boek kopen, voor verdieping. 

 

De Quantum mind 

Hopende dat Wim Belt wat ging vertellen over zijn doel, om de wereld een stukje beter te maken met duurzame en innoverende technologieën. Hoe mooi is het als iemand met zijn bedrijf investeert in humanitaire en economische projecten in o.a. Afrika. Helaas vertelde hij daar weinig over. Even ging het de verkeerde kant op, omdat hij choquerende uitspraken deed, zoals hoeveel hij verdiende voordat hij zijn eigen bedrijf startte en dat niemand in de zaal zo ver zal komen. Misschien hoopt hij je daarmee te motiveren… Er liepen ook mensen uit de zaal.

Toch gaf hij wel stof tot nadenken. Uitspraken en oneliners zoals: je bedrijf zal nooit meer groeien, dan jij groeit (als ondernemer). Zelfrealisatie, daar doen te weinig mensen aan mee. Als je niet aan zelfontwikkeling doet, dan slaap je. Dus zorg dat je weet wie je bent, werk aan jezelf en haal meer uit jezelf. Probeer niet te leven naar je inkomen, maar bouw een inkomen op voor de lifestyle die jij wilt voor jezelf. Geluk is iets betekenen. Begin met je eigen overtuigingssysteem onder de loep te nemen. Wat geloof je nu echt? Ben je bewust? Je moet iets zijn en dan komt het, in plaats van je moet iets doen en dan gebeurt het. Loop vooral niet vast in beperkende gedachten, maar kijk anders naar de realiteit, los problemen op en ga voor ongelimiteerd ondernemen.  

  

Deep Democracy door Frank Weijers, Christien Oudshoorn, Minka Jongkind en Jitske Kramer 

Bij Deep Democracy is het uitgangspunt om de stem van de minderheid mee te nemen. Klinkt als polderen, maar is om mensen betrokken te houden door te luisteren naar het verhaal en onderdelen mee te nemen in de oplossing. De aanpak start met het ‘openbaar’ maken van sluimerende zaken. Met de check-in wordt het duidelijk hoe de deelnemers erin staan. In groepen werd dit geoefend. ‘Wat maakt dat je hier wel wil zijn’ en vervolgens ‘Wat maakt dat je hier niet wil zijn’. En belangrijk, welk gevoel heeft de overhand.

De tweede stap is wellicht wat ongemakkelijker. De vraag was om te benoemen wat je geweldig vindt aan de ander, waarna de ander moet aangeven waar hij/zij echt door geraakt werd. De vervolgvraag wat je minder aan de ander vindt is door tijdgebrek niet aan bod gekomen, wat ook gold voor de rest van de aanpak. Maar de nieuwsgierigheid is geprikkeld en de check-in vraag is zondermeer toepasbaar in reguliere overleggen. Dus zeker een nuttige keuze. 

Lezingen en (sommige) workshops van 40 minuten zijn vaak te kort als je behoefte hebt aan verdieping en (meer) interactie, maar het zijn over het algemeen wel inspirerende sprekers. Sommige uitspraken zet je aan het denken en brengen ideeën en nieuwe inzichten. En als iemand je echt raakt of als je meer wilt weten, dan zoek je diegene toch gewoon op voor een goed gesprek? Het is zo belangrijk om jezelf continue te blijven ontwikkelen en structureel van elkaar te leren. En als je dat met collega’s kunt doen én andere lotgenoten kunt ontmoeten, dan is dat een mooie en waardevolle investering. 

Wil je ook actie ondernemen en experimenteren en ben je op zoek naar een sparringpartner?

Of worstel je met iets en wil je samen een probleemstelling formuleren? Heb je na het lezen van bovenstaande samenvattingen behoefte om over één van de onderwerpen te praten? Was je ook bij het kennisfestival en wil je je ervaring delen? Laat een reactie achter, en één van de projectondernemers neemt contact met je op. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Projectondernemers B.V.
Lylantse Plein 1
2908 LH Capelle a/d IJssel

085 303 58 64
contact@projectondernemers.nl

kvk 62293613
btw NL854750253B01

1

Routebeschrijving in Google Maps