Puzzelen op Schiphol

Wat gebeurt hier ontzettend veel’, dacht ik na de start van mijn nieuwe opdracht op Schiphol als raakvlakmanager.

Natuurlijk had ik als reiziger eerder gebruik gemaakt van Schiphol als startpunt van een zakenreis of vakantiebestemming. Maar na een maand is het me duidelijk dat er een hele grote wereld achter de schermen is waar reizigers zich niet van bewust zijn. Respect voor alle mensen die hier dagelijks zeer professioneel en met passie bezig zijn met hun werk.

Werkzaamheden

Oké, wat gebeurt er dan allemaal? Naast alle operationele processen vinden er tal van grote bouwprojecten op Schiphol plaats. Zo wordt er de komende jaren gebouwd aan een nieuwe terminal (Terminal Zuid) en pier (A-Pier). Het P3 gebied wordt verder ontwikkeld en er komen extra parkeerlagen op de huidige P1 Extentie garage. Er wordt nieuw onroerend goed gebouwd en diverse verkeersstromen worden verplaatst. Ook het viaduct over de A4 (rijbaan Quebec) wordt verdubbeld voor het verminderen van wachttijden. Dit is nog maar een greep van alle projecten die de komende jaren staan te gebeuren.

Voordat de nieuwe terminal gebouwd kan worden, moeten eerst heel veel kabels en leidingen worden verlegd.

Naast deze projecten moet er natuurlijk ook veel onderhoud gedaan worden om de operatie draaiende te houden: vervangen van hemelwaterafvoerpijpen en asfalt en onderhoud aan de Schipholtunnel om een paar dingen te noemen.

Bij de planning van al deze werkzaamheden wordt ook nog rekening gehouden met de waterhuishouding, het netwerk van kabels en leidingen en de spoor- en bus tunnels die onder de grond lopen.

Programma SLIM-Integrated

Het inpassen van al deze ontwikkelingen in dit relatief kleine gebied met als belangrijkste voorwaarde dat operatie altijd gewoon doorgaat is dan ook een complexe puzzel. Elke dag werken veel enthousiaste en toegewijde mensen samen om deze puzzel te volmaken. Dat gebeurt onder andere bij het ‘Programma SLIM-Integrated’. Het programma Schiphol Landside Infrastructure and Mobility (SLIM) regisseert en coördineert alle infrastructurele projecten en procesaanpassingen, die de landzijdige bereikbaarheid beïnvloeden, met als doel Schiphol tot 2025 bereikbaar te houden. Dit doet zij met een integrale blik en waarin de plannen passen in de lange termijn visie van Schiphol. Het programma monitort de voortgang van de planning en signaleert wanneer nieuwe activiteiten moeten worden opgestart. Ze signaleert knelpunten, risico’s en kansen en brengt betrokken partijen bij elkaar. SLIM denkt vanuit een integraal perspectief mee aan oplossingsrichtingen om de hinder tot een minimum te beperken.

Rol

In mijn rol als raakvlakbeheerder breng ik in kaart welke verschillende werkzaamheden zich op welk moment waar afspelen, zodat we knelpunten signaleren en afvangen voordat ze werkelijkheid worden. Een voorbeeld hiervan is de bouw van het nieuwe viaduct over de Handelskade / Rijkerstreek ten behoeve van rijbaan Quebec. De bouw van dit viaduct zal impact hebben op de capaciteit van de wegen die eronder liggen op het moment dat een of meerdere wegen hiervoor voor bepaalde tijd (gedeeltelijk) gesloten moet worden. Deze weg zal namelijk ook intensief gebruikt gaan worden door vrachtverkeer voor de bouw van de nieuwe terminal. Dit moet dus tijdig aandacht krijgen om te voorkomen dat het verkeer vastloopt.

Al met al is dit een uitdagende opdracht die mij de kans biedt veel over het reilen en zeilen van Nederlands grootste luchthaven te leren.

Ik hoop hiermee een beetje een inkijk te hebben gegeven in een van de projecten waar wij als Projectondernemers aan bij mogen dragen.

 

Voor meer informatie over de lopende projecten:

Voor meer informatie over Schiphol projecten:

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Projectondernemers B.V.
Lylantse Plein 1
2908 LH Capelle a/d IJssel

085 303 58 64
contact@projectondernemers.nl

kvk 62293613
btw NL854750253B01

1

Routebeschrijving in Google Maps