Een vakantie om nooit te vergeten!

Vanachter mijn laptop blik ik terug op de afgelopen maanden. Ik denk dan met name aan mijn vakantie in het prachtige Nieuw Zeeland. Ik krijg er nog steeds vragen over. Hoe was het dan? Heb je nog wel kunnen genieten? Was het wel verstandig om te gaan? Het was een vakantie, waarvan de voorbereiding een jaar heeft geduurd. Een vakantie om nooit meer te vergeten. 

De start

Wat super fijn dat ik 6 weken vrij heb gekregen van zowel mijn werkgever als mijn opdrachtgever, om deze droomreis te gaan maken. 18 februari was het zo ver, mijn droomreis kon beginnen. Heen via Singapore en terug via Hong Kong. De terugreis had ik een week van te voren toch omgeboekt, want dat leek mij wel te riskant vanwege het opkomende Covid-19 virus.

Nieuw Zeeland

Na dagen reizen kwam ik eindelijk aan in Christchurch Nieuw Zeeland. De eerste drie weken gingen dan als gepland. Het was rustig op de weg, prachtige natuur, weinig kiwi’s (inwoners van NZ) maar ook weinig toeristen. Iets wat je niet verwacht, want het was nog steeds hoogseizoen of zat hier meer achter?

Ondertussen kreeg ik steeds meer mee van de situatie m.b.t. het Covid 19 virus in Nederland en de rest van Europa. Inmiddels waren er 5 besmettingen bekend in Nieuw Zeeland, maar nog geen maatregelen. Wat een prachtig land tot nu toe!

Veranderingen

Op 14 maart in Napier was het duidelijk dat er veranderingen gaande waren. Hier heb ik mijn eerste elleboog begroeting gedaan. De kiwi’s mochten i.i.g. het land niet meer uit. Er ontstond een ongrijpbaar gevoel onder zowel toeristen als kiwi’s in Nieuw Zeeland. Iedereen was bezig met maatregelen treffen en het was hét gesprek van de dag. Reisrestricties werden aangescherpt, grenzen gingen sluiten. Nog twee weken te gaan en ik dacht:; kunnen we onze vakantie afmaken zoals gepland?.

Het aantal gevallen met Covid-19 groeide, 52 in totaal. De premier gaf het advies aan de bevolking om zo veel mogelijk thuis te werken en zo min mogelijk te reizen. Een “four-level alert system” werd geïntroduceerd. Vanaf 19 maart werden er geen nieuwe toeristen toegelaten. In het restaurant van ons verblijf merkte ik dat het leeg was en dat de maatregelen waren aangescherpt. En ineens denk je, volgens mij gaat het niet de goede kant op.

Lockdown

Op 23 maart waren er 100 gevallen met Covid-19 in Nieuw Zeeland, en werd level 3 geïntroduceerd. Het virus was niet meer onder controle. Binnen 48 uur zou level 4 geactiveerd worden. NZ gaat in lockdown! Ik kwam aan bij ons verblijf en de gastvrouw was licht in paniek. Wij moeten allemaal thuis blijven, zei ze. Alle niet-essentiële bedrijven gaan sluiten, inclusief de horeca. En ik wist even niet wat ik moest doen. De gastvrouw bood ons aan om gedurende de lockdown daar te verblijven. Het was er prachtig, maar afgelegen. De huurauto moest eerder worden ingeleverd, vandaar dat wij de rest van het reisplan annuleerde en op zoek gingen naar een appartement in central Auckland, dichtbij het vliegveld.

Regelmodus aan

We moesten binnen 48 uur naar een zelfvoorzienend verblijfplaats gaan. Alle vluchten werden gecanceld, omdat reizen in het land, na die 48 uur niet meer werd toegestaan.

Regelmodus aan. E-mailen en bellen met reisbureau, reisverzekering en de toen nog geplande verblijfplaatsen. Op zoek naar een appartement in Auckland had nogal wat voeten in de aarde en wij waren duidelijk niet de enigen. Uiteindelijk hebben we een full service studio gevonden met een kitchenette, wasmachine en droger. Voor een paar dagen best uit te houden. Maar de overheid van NZ hield alle vluchten aan de grond. Ik heb daar uiteindelijk 2,5 weken gezeten.

De terugreis

De onzekerheid en stress met betrekking tot de terugreis begon. Na 8 dagen lockdown, op 2 april gaf de NZ regering aan de toeristen te laten gaan, maar dan wel gefaseerd. Er moest van alles geregeld worden door verschillende instanties voor de repatriëringsvluchten. Uiteindelijk kreeg je 48 uur van tevoren te horen of je met een vlucht meekon en kreeg je zo’n 12 uur van tevoren je tickets.

Begripvolle werkgever en fijne opdrachtgever

Ik had al sinds 31 maart terug moeten zijn van mijn vakantie. Gelukkig heb ik een begripvolle werkgever, Projectondernemers, die mij vooral geruststelde. Focus je maar op een veilige terugreis, en de rest bespreken we wel als je terug bent. Het gaf een fijn gevoel dat mijn collega’s aan ons dachten en meeleefden. Daarnaast was ik ook blij met de positieve reactie van mijn opdrachtgever. Ik heb er nog aan gedacht om een laptop te kopen om op afstand een deel van mijn werk te kunnen doen. Zo ver is het gelukkig niet gekomen.

Eindelijk naar huis

Uiteindelijk kreeg ik te horen dat we op de lijst stonden van de repatriëringsvlucht van 10 april. Van deur tot deur zou het 32 uur reizen worden. Ik weet nog dat kort na de tweede landing er geapplaudisseerd werd. Toen de gezagvoerder nog aangaf dat we met uitstappen de anderhalve meter weer moesten aanhouden, schoot iedereen in de lach. Dat heeft niet zo veel zin meer, toch? Gezond verstand is in deze tijden de beste leidraad. Hoe dan ook, ook voor het cabinepersoneel waren het bijzondere tijden en we waarderen het enorm dat ze in deze moeilijke tijden ons zijn komen ophalen. De onzekerheid, vermoeide vluchten en angst zal ook hen parten spelen.

Na acht weken, twee weken langer dan gepland, was ik weer thuis en was het vooral even orde op zaken stellen en wennen aan een ander en minder strenge lockdown. Ik kijk terug op een mooie en spannende reis. Ik ga nog zeker een keer terug om de rest van mijn oorspronkelijke reisplan mee te maken én om een paar bijzondere plekken opnieuw te beleven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Projectondernemers B.V.
Lylantse Plein 1
2908 LH Capelle a/d IJssel

085 303 58 64
contact@projectondernemers.nl

kvk 62293613
btw NL854750253B01

1

Routebeschrijving in Google Maps