Done!?!

Stel, je gaat op vakantie (als het weer mag ;-)) en breekt de voorbereiding op in kleine stukjes. Super handig, want met kleine stapjes houd je voortgang, en zorg je dat je niet steeds tegen een onmogelijke berg opkijkt. Je kunt de kleine stapjes doorlopen via de categorieën ‘to do’, ‘doing’ en ‘done’. Zo zie je wat er nog moet gebeuren en houd je focus op de zaken waar je nu mee bezig bent. Wat nog te binnen schiet hang je gewoon op ‘to do’. En zolang je rekening houdt met de naderende vakantiedatum en de juiste prioriteiten stelt dan is er geen vuiltje aan de lucht. 

 

Ik ben niet zo van denken in ‘donkere wolken’, maar ik merk in projecten dat we door de waan van de dag geneigd zijn om het afronden van onze activiteiten niet te toetsen aan algemene uitgangspunten. We denken dan dat we activiteiten hebben afgerond, maar eigenlijk hebben we nog niet alle noodzakelijke stapjes doorlopen. 

 

Je kan zeggen dat we niet duidelijk afspreken wanneer iets voldoet aan onze afspraken. In Scrum staat vastlegging van deze punten bekend als de ‘Definition of done’. 

De ‘Definition of done’ is dus eigenlijk een checklist of kwaliteitsmeting voor alle activiteiten die we opleveren. Niet zo zeer vanuit ‘doen we het wel goed’, maar vooral om niet te vergeten ook naar de brede eisen van een organisatie te kijken. En door de ‘Definition of done’ sta je hier bij elke oplevering bij stil.  

Blijft het de vraag welke elementen je in een ‘Definition of done’ zet. Een voor velen herkenbaar voorbeeld bij softwareontwikkeling is dat alle items getest moet zijn. Maar ook voor niet software omgevingen zijn er voldoende voorbeelden van eisen binnen de ‘Definition of done’. 

 

 

Bijvoorbeeld, alle items:  

  • zijn getoetst op organisatorische impact bij de OR; 
  • hebben uitgeschreven implementatie-eisen; 
  • zijn getoetst tegen en verwerkt volgens de AVG; 
  • zijn opgenomen in de release notes; 
  • zijn getoetst tegen en verwerkt volgens de compliance. 

 

Zorg wel dat je af en toe toetst of je ‘Definition of done’ nog steeds compleet is en aansluit. Want de omgeving om je heen verandert ook voortdurend en dat kan van invloed zijn op de bestaande definitie. 

 

Maar, je hebt ook nog acceptatiecriteria. Waarin zijn die dan verschillend ten opzichte van de ‘Definition of done’? Acceptatiecriteria leg je vast voor een specifieke item/story. Eigenlijk geef je aan waar een specifieke item/story aan moet voldoen en geeft daarmee ook gelijk handvatten om het item/story te testen.

  

 

Benieuwd naar concrete voorbeelden hoe je scrum ook kunt inzetten in niet software gerelateerde ontwikkeltrajecten? Neem gerust contact op, we komen graag een keer op bezoek om hierover mee te praten. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Projectondernemers B.V.
Lylantse Plein 1
2908 LH Capelle a/d IJssel

085 303 58 64
contact@projectondernemers.nl

kvk 62293613
btw NL854750253B01

1

Routebeschrijving in Google Maps