Boek review: Good strategy – Bad strategy

Strategie. Veranderkundigen, projectleiders en opdrachtgevers hebben er vaak hun mond vol van. En terecht, want voor iedere verandering in een organisatie moet gekozen worden waarom je er tijd, geld en energie in zou willen steken en een duidelijke strategie maakt deze keuze kraakhelder. Maar wat is strategie precies? En hoe onderscheid je een goede strategie van een matige of slechte strategie?

Iedereen die hier geen helder antwoord op kan geven – net als ikzelf een paar maanden geleden – raad ik van harte aan om het boek “Good Strategy, Bad Strategy” te lezen, geschreven door de absolute autoriteit op dit gebied: Richard Rumelt.

Want naast dat het boek je haarfijn het verschil tussen goede en slechte strategie uitlegt, zit het ook vol met wijze lessen over hoe je deze kennis toepast in de praktijk en vooral ook hoe je valkuilen bij jezelf en anderen herkent. Om je te verleiden zelf het boek open te slaan zal ik hier kort een aantal inzichten delen die mij opvielen tijdens het lezen:

  • Allereerst zal ik het antwoord op de belangrijkste vraag verklappen: goede strategie bestaat uit een scherpe diagnose van een probleem waarvoor een organisatie zich inzet, een richtinggevend beleid dat voorwaarden voor een aanpak beschrijft, en een coherente set acties die concreet de stappen beschrijft om een doel te behalen. Te vaak ontbreken een of meer onderdelen in organisatie strategie. Een organisatie die bijvoorbeeld als strategie heeft om marktleider te worden door 20% te groeien beantwoordt eigenlijk geen van de onderdelen die bij goede strategie horen. Deze drie eigenschappen helpen je om in korte tijd iedere strategie tegen het licht te kunnen houden.
  • Het werken aan en uitvoeren van goede strategie is niet ingewikkeld omdat het complex is, maar het is ingewikkeld omdat het veel en hard werk is. Het kost tijd om alternatieven te overwegen, voorwaarden te analyseren, en duidelijke keuzes te maken. Het is risicovol werk, omdat je scherpe keuzes moeten maken zonder dat je zeker weet hoe dat gaat uitpakken. Iedereen wil de vruchten plukken van goede strategie, maar er zijn weinig mensen die zich inzetten om goede strategie te maken.
  • Een van de zaken die het formuleren van strategie moeilijk maken is dat het vraagt van mensen om offers te brengen. Strategie gaat over kiezen wat we wel doen, en vooral wat we allemaal niet gaan doen. Goed leiderschap toont zich hier doordat zij mensen weten te overtuigen om deze offers te maken; om goede ideeën opzij te zetten, ambitie bij te stellen en organisatiebelang boven het individuele belang te plaatsen. Dat is moeilijk en emotioneel werk dat veel mensen liever uit de weg gaan.
  • De auteur geeft woorden aan misschien wel de grootste blinde vlek en tegelijk risico van vele verandertrajecten: “quick closure”. Quick closure is de neiging om te snel tot besluiten te komen wanneer iemand met weerstand wordt geconfronteerd. Zodra een kansrijke oplossing zich aandient voor een probleem gaat alle aandacht daar naartoe, en wordt het probleem niet langer kritisch geanalyseerd. Problemen zijn oncomfortabel en oplossingen bieden een uitweg, het vraagt een doorzettingsvermogen om de behoefte tot “afsluiting” uit te stellen en door te gaan op zoek naar de beste aanpak.

Wie dagelijks aan verandering werkt kan niet anders dan situaties voor zich zien waar de bovenstaande inzichten op van toepassing zijn, en dit is nog maar een hele kleine greep uit het boek dat werkelijk vol staat met waardevolle ideeën! Als je nu nog steeds zit te lezen dan heeft dit onderwerp je interesse en kan het niet anders dan dat je dit boek met plezier belangstelling zult lezen. Doe dat! Je zult er geen spijt van krijgen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Projectondernemers B.V.
Lylantse Plein 1
2908 LH Capelle a/d IJssel

085 303 58 64
contact@projectondernemers.nl

kvk 62293613
btw NL854750253B01

1

Routebeschrijving in Google Maps