Activeringsenergie in 5 seconden!

Als je wilt weten waarom je ’s morgens niet op de snooze knop moet drukken, is deze video een aanrader!

In deze inspirerende Ted talk legt Mel Robbins uit dat veel veranderingen niet tot stand komen door gedrag. Je hersens werken eigenlijk met twee standen: automatische piloot of noodrem. Iedere keer als je iets echt anders wilt doen, trek je zelf aan de handrem na 5 seconden. Vergelijk het met je bed uit komen en de snooze knop nog even indrukken. De “inner snooze button” maakt dat je op de automatische piloot doorgaat de dingen te doen die je deed. En als je doet wat je deed, dan…. vul zelf maar in.

In projecten is deze activeringsenergie van groot belang:
– Het is de energie die je echt nodig hebt om resultaat te boeken.
– Om buiten de gebaande paden te gaan.
– Om perspectief te blijven zien, ook als het even tegenzit.
– ..en om creatief te zijn.

Dus heb je een keer een echt goed idee: kom dan in directe fysieke actie, doe iets, leg het idee vast, zet een eerste stap. Misschien staat dit wel een beetje in contrast tot wat andere timemanagement goeroes zeggen. Maar als je alles plant, dan plan je misschien wel de activeringsenergie weg die je zo nodig hebt voor die volgende stap!

(Afbeelding: Northman Trader)